2011. január 30., vasárnap

Az imádott sajtos tallér


Van egy olyan receptem, ami eddig sosem hagyott cserben. Nevezetesen a sajtos tallér. Kicsi koromban, mikor még Kaposváron laktunk, nagyim sokszor sütött nekünk ilyet, és akkor is hasonlóan hamar elfogyott. Aztán sajnos tönkrement a tallérsütőnk, és kb. 15 évig nem ettem normális sajtos tallért. A házi tallér ugyanis a bolti felfújt, fogínyszétszedően száraz tallérokkal összehasonlíthatatlan. Ha egyszer kóstoltad a házit, soha többet nem akarsz majd boltit.

Nálunk a vendégek szinte követelik, hogy süssek ilyet. Az a baj, hogy ritkán szánom rá magam, mert a sütés közben eléggé kifolyik a zsiradék a tallérsütőből, ami teljes nagytakarítást jelent a konyhában. Ráadásul az én sütőmbe 3 kis golyó fér bele, így igencsak sokára készülök el a sütivel.


Azonban nem kevés utánajárásba telik tallérsütőt szerezni sajnos. Én 4-5 évvel ezelőtt szereztem be az enyémet a Fővám téri Vasedényben (ami sajnos pár hete megszűnt, most komolyan, minden jó helyet megszüntetnek, a fél konyhám onnan van). Egyébként gofrisütőként árulták, kör alakú, olyan 15 cm átmérőjű lehet, és volt hozzá fagyitölcsér-készítő szett is, na persze már gőzöm sincs ez utóbbi hol van.

Utánanéztem picit neten, hátha találok valahol ilyesmit. Ezek az eredményeim:
http://www.olcsoedeny.hu/egyeb/sajtos_tallersuto
http://www.edenyek.hu/index.php?route=product/product&path=58_113&product_id=285
http://www.edenyek.hu/index.php?route=product/product&path=58_113&product_id=579


Nekem egyébként kerámia főzőlapom van, és bár gondolom gázfőzőlapon jobban lehet használni ezeket a kütyüket, nekem teljesen jól működik a kerámián is.

Hozzávalók kb. 90-100 db tallérhoz (csak elsőre hangzik soknak :) ):

  • 60 dkg rétesliszt
  • 20 dkg hideg vaj
  • 25 dkg Pannónia sajt (szeretem sajtos sütikbe ezt a fajta sajtot, karakteres az íze, illata, és jó kemény, lehet normálisan reszelni, gondolom, más sajt is teljesen jól megfelel a célra, de trappistával ne próbálkozzunk, manapság itthon képtelenség normális trappistát venni)
  • 1 cs sütőpor
  • 2 tojás
  • frissen őrölt bors
  • köménymag
  • szükség szerint tej
A lisztbe belereszeljük a sajtot, a vajat beledaraboljuk és elmorzsoljuk. Hozzáadjuk a sütőport, 1-1,5 teáskanál sót, ízlés szerint borsot, bőven köménymagot és a két tojást. Annyi tejjel, amennyi szükséges, ruganyos tésztát gyúrunk.

Golyókat formálunk belőle (én kb. 2,5-3 cm átmérőjűeket szoktam), és tallérsütőben megsütjük. Ki kell tapasztalni a sütőnket, hogy milyen gyakran kell forgatni, hogy mindkét oldal megsüljön, de egyik fele se égjen meg.

3 megjegyzés:

  1. A Nagyérdemű nevében szeretném megköszönni, hogy megosztottad velünk a receptúrát!
    (Nem vagyok rá méltó!!! Nem vagyok rá méltó!!!) Ezzel elérted, hogy Hozzátok fogunk járni sajtosmiújságot enni. :D No de nem baj, akkor is viszek valamit és így lesz alibim.
    A sajtosmiújságoddal csak egy probléma van...ha elkezdjük, a zsírozott villám sebességét meghazudtoló gyorsasággal el is fogy.

    VálaszTörlés
  2. Picit azért csalódtam, mert megmaradt 15 darab a 100(!)-ból. Na nem, baj, majd én elpusztítom :D

    VálaszTörlés
  3. A sajtosmiújságból azért maradt meg 15 db, mert a Tiramisuból és a sajtosból együtt igen jóllaktunk. Degeszen mentünk haza. :) És minden nagyon nagyon finom volt. Köszönjük.
    E

    VálaszTörlés