2011. január 16., vasárnap

Leveles tészta-projekt

Már régóta terveztem, hogy készítek valami leveles tésztás finomságot. Azonban nem vagyok híve a bolti tésztáknak. Réteslapon kívül mást nem szoktam venni, inkább megcsinálom magam. A hétvégén végül is rászántam magam, hogy hajtogatok. Persze izgultam, hiszen mindenhol azt olvastam, hogy a leveles tészta csak gyakorlott háziasszonyoknak való, úgyhogy volt egy kezdetleges B tervem is. Kár volt aggódni, nagyon finom és szép lett, a délutáni vendégségben igen hamar el is fogyott.

A leveles tészta lényege, hogy hidegen kell tartani. Erre épp megfelelt az erkély. A másik fontos dolog, hogy a kétféle tészta összedolgozásánál a levegőt ki kell szorítani a tésztából. Ezután már csak hajtogatni kell.

Hozzávalók:
  • 50 dkg rétesliszt
  • 50 dkg vaj (fontos, hogy savómentes legyen)
  • 2,5 dl hideg víz
  • 1 dkg só
  • 1 ek citromlé
A lisztből és a vajból is elveszünk 5-5 dkg-ot. A 45 dkg vajat az 5 dkg liszttel hideg helyen gyorsan összegyúrjuk. Fontos, hogy a vaj ne olvadjon meg a kezünk melegétől. Lapos négyszöget formálunk a vajas tésztából, és hideg helyre tesszük. Én ezt két sütőpapírral csináltam. Közéjük tettem a tésztát, és kinyújtottam kissé.

A maradék vajat a 45 dkg liszttel, a sóval, a citromlével és annyi hideg vízzel, amennyi szükséges, közepesen kemény rétestésztává gyúrjuk. Alaposan ki kell dolgozni, az a jó, ha lyukacsos lesz és elválik az edénytől. Cipót formálunk belőle, X alakban bevagdossuk a tetejét, és fél órát pihentetjük.

Ha letelt az idő, a rétestésztát lisztezett deszkán szögletesre nyújtjuk, kb. fél cm vastag legyen. A közepére helyezzük a vajas tésztát, ügyelni kell, hogy ne maradjanak alatta buborékok. A rétestésztával mindenhol beburkoljuk. Sodrófával megnyomkodjuk.

Ezután kinyújtjuk négyszögletesre. Most jön az első hajtás. A fekvő téglalap jobb harmadát ráhajtjuk a középső harmadra, majd a lisztet gondosan lesöprögetjük róla. Ezután a bal harmadot is középre hajtjuk. Így a tészta 3 rétegben van egymáson. Ez a szimpla hajtás.

A második hajtáshoz a most már álló téglalapot elfordítjuk, hogy megint fekvő legyen, majd újra kinyújtjuk. Igyekezzünk most kissé hosszúkásabbra nyújtani. Most dupla hajtást fogunk készíteni. Ehhez a tészta jobb és bal negyedét a középvonalig behajtjuk, majd az egészet összecsukjuk, mint egy könyvet. Így négy réteg tészta van egymáson. Most újabb 30 perc pihentetés következik hideg helyen.

Ezután az előző két hajtást megismételjük.

A rétegek
A megadott mennyiségekből elkészült tésztát én félbevágtam, és az egyik felét lefagyasztottam. Pár hétig elvan odabent.

A leveles tésztából egyébként rengeteg édes és sós finomságot készíthetünk. Én így elsőre sajtosat sütöttem. Ehhez 20-25 dkg Pannónia sajtot lereszeltem, egy keveset kivettem belőle a sütik tetejére, a többit pedig 4-5 teáskanál tejföllel elkevertem.

Jó nagy lyukak :)
A tésztát vékonyra kinyújtottam, majd pizzavágóval feldaraboltam 16 téglalapra. Villával felvert tojásfehérjével alaposan megkentem a tésztadarabokat, majd rájuk halmoztam a sajtos-tejfölös keveréket. Ezután félbehajtottam őket, jól összenyomkodtam a szélüket, és sütőpapíros tepsibe kerültek. A tetejüket ismét megkentem tojásfehérjével, majd a maradék sajtot elosztottam rajtuk.

Darabolás
180-200 fokra előmelegített sütőben 30-35 percig sütöttem. Én általában csak az alsó sütést szoktam használni, de most 20-25 perc után alsó-felsőre állítottam, hogy szépen megpiruljon a tetején a sajt.

Kész!
Dobozban
A végére jöjjön egy kis tavasz az erkélyről!

Hagymások

8 megjegyzés:

  1. Úúúú de jól néz ki :)

    Ilyet majd mi is kérünk :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon nagyon fini sütike volt. Köszönjük szépen, hogy ennyit "dolgoztál" a kedvünkért. :)
    E

    VálaszTörlés
  3. Jaaa és kérem szépen a sajtos tallér receptjét. Léééééccciiiii. :)
    E

    VálaszTörlés
  4. Tényleg! Az a sajtosmiújság finom volt. Én is megpróbálkoznék vele, ha esetleg publikálnád felém is a receptúrát.
    Cserébe csinálok Molyírtó-habot, ha jók lesztek. :)

    VálaszTörlés
  5. Hamarosan posztolom a sajtos tallért, legyetek türelemmel :)

    VálaszTörlés