2011. január 23., vasárnap

Boldog szülinapot Dolce Vita!


Nemrég került fel a felhívás a DV blogra, miszerint kerestetik sok-sok kávés desszert szülinapi buli céljából. Rögtön el is kezdtem gondolkozni, hogy mit kellene csinálnom. Most épp panna cotta-láz van idehaza, így hamar megszületett a haditerv.

Azonban hogyan készíthetnék kávés desszertet kávéfőző nélkül? Hoppá... Dzsezvám ugyan nincs, de talán megteszi egy zománcos edény is most az egyszer. Így lett a haditerv fejlécére írva: TÖRÖK KÁVÉS PANNA COTTA. 

Először is török kávét kell készíteni. Ehhez annyi csészényi hideg vizet kell az edénybe tölteni, ahány csésze kávét akarunk készíteni, majd rá kell kanalazni a csészénként egy teáskanál kávét és az ízlés szerinti cukrot. A kávénk ugyanis lehet cukor nélküli (sade), alig édes (az şekerli), közepesen édes, csak egy kanál cukorral (orta şekerli), vagy édes (cok şekerli vagy tatli). A megfelelő kávékeverék nem sötét pörkölésű. Az iszlám országokban a hagyományos készítésű török kávé etiópiai és riói kávébab fajták sajátos vörösesbarna pörkölésű keverékéből készül.

Én így készítettem:

Hozzávalók: 
  • 1,5 dl víz
  • 4 teáskanál őrölt kávé
  • 6-8 szem zöld kardamom héjától megszabadítva, mozsárban durvára törve (pl. Ázsia Bt. a Nagycsarnokban) 
  • 4-5 ek cukor (ki hogy szereti)
  • 1 dl magas zsírtartalmú tej
  • 4 dl 30 %-os tejszín
  • 4 db lapzselatin

Első lépésként a vizet egy zománcos edényben feltesszük forrni, rákanalazzuk a kávét és a cukrot, valamint beletesszük a kardamomot. Folyamatosan kevergetjük, de vigyázunk, hogy a kanál ne érjen le az edény aljára. Ha felforrt, a harmadát leöntjük, (én le is szűrtem, mert nem akartam, hogy a panna cottám kávézaccal legyen tele), majd újra felforraljuk, még egy harmadát leöntjük, végül a maradékot ismét felforraljuk, és azt is hozzáöntjük a többihez.

Ezek után hozzáöntjük a tejet, és pár percig forraljuk, majd a tejszínt is beletesszük és azzal is felforraljuk. Lehúzzuk a tűzről, és feloldjuk benne a zselatinokat. Én egyébként a sima vaníliásat 3 lappal csinálom, de itt a víz miatt aggódtam, hogy nem elég zsíros a cucc ahhoz hogy összeálljon, ezért raktam bele még egyet.

Ezután kis poharakba vagy tálkákba öntjük és éjszakára betesszük a hűtőbe.

Nekem kissé nehezen megy a panna cotta kibányászása a tálkákból, de szerintem teljesen oké ha egyenesen azokból esszük ki. Barátom azonban totál kiakadt a vadiúj csetreszeimtől (ő nevezte el így őket), így hát addig ügyeskedett, míg ki nem szedte a magáét.

Bányászás után
Az eredmény baromi finom lett, pedig ez volt a kísérleti példány. Jó étvágyat!

6 megjegyzés:

  1. Sose nem ettem ilyet...de határozottan megjött hozzá a kedvem! :o)
    m

    VálaszTörlés
  2. Nagyon finom, és sokkal szebb (gusztább) is ha ki van bányászva...

    VálaszTörlés
  3. Naon jól néz ki a bögrécske és a pannacottta is ^^

    mennyire kávés ?:)

    nyári reggeleken forró kávé helyett, :P yummyumm ^^

    VálaszTörlés
  4. Annyira kávés, amennyire szeretnéd, szerintem ezekkel az arányokkal inkább tejeskávé jellegű.

    Amúgy simán megcsinálhatod géppel főzött kávéval is, csak nekem nincs itthon kávéfőzőm.

    VálaszTörlés
  5. Eddig soha nem ettem ilyet, de ez finom volt tényleg. Olyan volt mint egy kvízű puding. Én, a mai estét 10 pontra értékelem. ...de a kv-s édességek Top Gun-ja akkor is a Tiramisu. :) Reménykedhetek egy invitálásban? Lehetigenugyehogy???

    Imoo amilyen lelkesedéssel szokott írni a kv-ról, kizártnak tartom, hogy akármilyen édesség képes lenne megmozgatni...szerintem egy komplett Arabica-ültetvény nem lenne elég Neki. :)

    VálaszTörlés
  6. Nem lesz ebből Tiramisu... :S

    VálaszTörlés